Нормативната уредба в България постановява: военната авиация е на разположение на всички нуждаещи се граждани
След 1989 г. Българската армия и Военновъздушните сили поетапно се сдобива и с нови военно–транспортни въздухоплавателни средства – самолети и вертолети. Това са самолетите: C27J- Spartan, L- 410, PC-12 и вертолетите: AS- 532 Cougar, Ми-17, Bell 206 и AS 565 Panther.
Освен за чисто армейски нужди, те могат да се използват и за граждански такива. Във всички тези години държавни въздухоплавателни средства са използвани за авиомедицинска евакуация, донорски операции, както и за търсене и спасяване по въздух. Всичко това се случва по преценка на момента от някой вездесъщ властимащи за „наши хора“ или с цел ПР. Всички, които изпадат от категорията на кръга избрани или не представляват интерес за публичните цели на “вездесъщия властимащ” биват оставени на произвола на съдбата. Така националният ресурс, какъвто представляват военно-транспортните въздухоплавателни средства се употребява по лично усмотрение за граждански цели, но се плаща от всички нас – гражданите.
В същото време нарочно решение на Министерски съвет (898 от 19.11.2009) изрично постановява: всички наши държавни ръководители, включително и органите на местната власт – общински и селски кметове, могат в реално време да заявяват използването на въпросните въздухоплавателни средства за авиомедицински транспорт по въздух! Но никой никога не е изработил нужния протокол и нужната процедура, по която тази норма да може да бъде приложена. Поредната “врата в полето”, която прави “закона” безсмислен, защото е неприложим.
В тази връзка нашите предложения са ясни:
- Абсолютно неадекватна е липсата на подходящи въздухоплавателни срества, които да бъдат изцяло на разположение за спасителни мисии и медицинска евакуация. Такива трябва да бъдат закупени незабавно чрез съответните прозрачни и честни процедури.
- Абсолютно неадекватно е блокирането на всички налични въздухоплавателни средства единствено за лична употреба на властимащите без значение дали става дума за оглед на строяща се магистрала, какъвто демонстративно направи Бойко Борисов с хеликоптер докато Планинската спасителна служба не можа да се възползва от такъв, за да проведе животоспасяваща мисия, или става дума за транспортиране на висш сановник със счупена ключица, какъвто беше случая с председателят на НС от ГЕРБ Цвета Караянчева, или става дума за транспортирането на футболния отбор, в който рита топка премиера – Бистришките тигри.
Трябва да бъде създаден Национален координационен орган, който в реално време да е оторизиран и способен да вземе съответните оперативни решения за използването на държавни и частни въздухоплавателни средства за авиомедицински нужди, без да се чака тромава и неясна административна процедура. Този орган трябва да замени съществуващият към настоящия момент такъв ведомствен от състава на ВВС към МО, който разбираемо се задейства след заповед на Министъра на отбраната и затваря порочния кръг на избирателна реакция в критични ситуации единстевно по линията “наши хора” или “личен ПР”.