Дигитализация - Платформа за предложения

9 Коментара

  • Руслан Кенаров каза:

    Здравейте г-н Димитров,
    Благодаря за Вашето участие в Платформата за предложения на Политическа партия “Гражданска платформа Българско лято” /ПП ГПБЛ/. Нова политика и реформа в сектор “Правосъдие”, въвеждане изцяло на Електронно правителство, както и създаване и утвърждаване на Пряка демокрация в държавното управление са сред главните приоритети в програмата на нашата партия. Разбира се, извели сме и други важни приоритети в програмата ни по сектори, но тези три приоритета ги разглеждаме като особено необходими, за да е възможно успешното реализиране и на останалите в програмата ни.

    • Иван Димитров каза:

      Здравейте и благодаря за отговора! Електронно правителство е понятие, което е изключително разтегливо и бих се радвал да разбера повече по този въпрос. Бихте ли ми дали повече информация? Благодаря!

  • Маринетка Бингова каза:

    Може би тук е мястото да предложа по- голяма възможност чрез дигитализация за видеоконсултации онлайн с лекари и специалисти, нещо което ще е от голяма полза за хората от малките населени места. С помощта на интернет те могат да получат навременен медицински съвет, макар и дистанционно. Спестяват им се разходи, време за пътуване, както недостига на лекари в отдалечени райони. Предлагането на такива видеопрегледи на този етап е слабо застъпено.

    Възрастните пациенти са доволни, защото това им спестява пътуване и допълнителни разходи.

    • Иван Димитров каза:

      Напълно съм съгласен. За съжаление тук има ограничение за символите на писане и нямаше как да се обхване всичко. Но може да се добави:
      1. Система за прегледи включваща 3 независими един от друг източника на поставяне на диагноза. Представете си, че отивате при лекаря си, той записва симптомите в системата, където ви е и цялото здравно досие. След това, на случаен принцип, на лекар, който се е чекирал онлайн му се изпраща информация, без името естествено, и той на база инфото, дава предложение за диагноза. Така, докато един лекар ви дава диагноза ще получите и още едно мнение от втори лекар. Едновременно с това, изкуствен интелект ще ви даде трето мнение, отново на база симптоми и предишни заболявания, семейни обременености (защото и майката и бащата и останалите хора от семействеото ще имат дигитални досиета и ако се види, че дядото и бащата са имали проблеми със сърцето, системата ще се досети, че мъж на 60, който не спортува и пуши е добре да си прегледа профилактично сърцето, например). Такива системи и такъв изкуствен интелект съществуват по света, а ако не може да се купи, българските специалисти могат да го програмират. Гарантирам 100%, защото нашите програмисти са велики. Така на края на прегледа ще имате 3 независими едно от друго мнения и даже вашия лекар да е станал с г*за нагоре и да не е съсредоточен има система да го коригира. Ползите са безкрайно много. – стреса за лекарите ще намалее, качеството на услугата ще се повиши, гражданите ще са по-здрави и ще работят повече в икономиката, а няма да са по болници или вкъщи. Работодателите ще правят повече пари така и ще вкарват повече пари в държавата чрез данъци и държавата ще може да повиши заплащането. Реално лекарите ще вземат хуабви пари за по-малко работа, но по-качествена и гражданите ще са здрави и бизнеса ще работи.
      2. Освен това в Америка се ползват списъци за асистенция при диагностицирането. Отбелязват се симптомите от лекаря и системата подсказва какво може да е. Така дори лекаря да не е слушал в лекцията по кардиология,например, или пък да не се е срещал с някое рядко заболяване, системата ще го подскаже и той/тя ще трябва да го провери.
      3. От там вече с тази диагноза ще се тръгне за доуточняване, тоест по лаборатории за изследвания. Правите си изследванията и резултата директно с дата и час ви се записва в дигиталното досие, автоматично, защото всички лаборатории ще са длъжни да се вържат към системата. Един ден ако искате да си проследите кръвна захар например, влизате и виждате, че последните 5 години сте си правили 11 излседвания за захар. Резултатите ви се слагат в една графика на която долу има дати и точките се свързват с една червена линия. Така ще видите графично как ви е вървяла захарта през последните 5 години. На същата графика можете да си добавяте и други излседвания, например ензими на панкреаса. Така ще видите, че горе долу по същото време като се е качила захарта, се е качил и ензим, примерно. На графиката можете да насложите с програмата и вземаните лекарства, защото както описах горе, те ще се въвеждат във вашия профил когато си купите лекарства от аптеката. Така ще видите, че когато сте купували лекарство Х, захарта е падала, а когато сте купували У, захарта се е качвала. Така един ден ще се запитате дали едното лекарство не е свързано със захарта и ще проверите да не би да има връзка. От своя страна, МЗ ще има достъп до цялата тази информация и ще може да види, че в България за 2021година 100 000 души са си купили лекарство У и при 68% има покачване на захарта и 96% от тези хора в рамките на 15 дни са посетили лекар специалист след като са си купили даденото лекарство. Така ще се окаже, че лекарството трябва да се преработи, защото не е качествено. Тези данни обаче ще се показват моментално, а не като сега с ваксините да се питаме “ама работят ли, ама не работят ли, ама аз съм против, а другия е за” и тн. За една година се прави засечка и се вижда, че ваксинираните не влизат в болница толкова често или обратното, развиват астма като страничен ефект. Веднага се изважда допълнителна статистика и се прави проверка.
      3. Дигиталните прегледи са също вариант, който е много добър и 100% подкрепям.
      4. Може системата да ви дава съвети за поведението спрямо вашето здравословно състояние. Например вижда, че сте жена на 60 със семейна история за затлъстяване и веднага ви напомня, да се движите повече.
      Представете си, че МЗ включи и умни часовници, които да се свързват към вашето дигитално досие и да ви вкарват редовно кръвното и изминатото разстояние в системата и когато спрете да се разхождате за 20 дни, системата да ви напомни, че трябва да се движите, защото през последните 5 дни се забелязва покачване на кръвното.
      5. Сигнали за нередности при даден лекар, който се е държал грубо или сигнал за това, че вашият лекар е бил страхотен професионалист и когато получи 20 препоръки може да вземе бонус пари.
      6. Когато си спешен случай, както е сега с короната, няма да ти казват да си разпечаташ даден документ и така да дойдеш или да покажеш разпечатан резултат от PCR, защото те само с доказан положителен PCR приемат без значение, че е 3 през нощта, а директно ти гледат в досието и те приемат. Там пише, че си алергичен към това, това и това и че приемаш това, това и това лекарство и лекарите веднага знаят какво да направят.
      7. В системата може да пише възможности за извънболнично и следболнично лечение. Например ако вие сте с астма и в даден санаториум може да се отиде на лечение за 10 дни, вие ще получите напомняне, че може да се запишете.
      8. В системата може да се сложи опция за суми, които сте похарчили, за да видите за колко пари сте купили лекарства и прегледи и изследвания.
      9. Относно сигурността на цялата информация, новите технологии предлагат криптиране и множество други начини вашата лична информация да остане 100% неприкосновена и да се вижда само когато и от когото вие желаете.
      10, В същото досие ще има и денталните услуги, като там ще има история на прегледи, пломби, кой и кога ги е правил, рентгенови снимки и всичко.
      11. Ако дадено лекарство съдържа определена химия, а вие сте алергични или чувствителни или по друг начин е неподходящо, веднага системата ще светне червено, че това лекартство трябва да се замени, защото системата знае към какво сте алергични и знае какво има в лекарствата и автоматично прави връзката. Няма да се налага да прочетете листовката вкъщи, да не я разберете, да вземате лекарството 10 дни и накрая да се окаже, че лекарството било грешка и дай сега ще опитаме с ново. Това остава в миналото.
      12, Епикризи от болници, където сте лежали с всички изследвания вкарани в личното досие също ще има.
      13. Съвети как точно и кога се правят изследванията – рано сутрин или вечер, преди или след храна и тн. Същото важи и за лекарствата. Всяко лекарство да е изписано точно как се приема в дигиталната рецепта и ако не е написано системата да не позволява да се продължи напред докато лекаря не попълни задължителните полета. Така като се приберете ще знаете точно всяко лекарство как и кога се приема.
      Вероятно има още милион и една ползи, но няма място да се напише всичко. Сами разбирате, че дигитализацията на здравеопазването може да стане, в други страни тези неща се правят и това гарантира по-високо качество в цялата система. Няма да се налага на добрите лекари да работят по 15 часа и на 50 години вече да са изкукали от много работа, защото се срещат с пациенти, които са с тежки усложнения от малки болници от некомпетентни лекари и тн и тн. Всички в тази система ще имат полза – държава, пациенти, бизнес и особено лекари и аптеки, които пък ще могат да продават и онлайн лекарства далеч по-лесно и сигурно. Така реално лекарствата ще ви идват направо на вратата и ще са точните. Всички печелят.

      • Иван Димитров каза:

        Да не забравяме, че това нещо ще иска поддръжка, а тази поддръжка могат да я правят български ИТ специалисти и един ден като станем опитни и доразвием системата можем да я продадем на други държави за много стотици милиони евро и пак ние да я поддържаме. Един ден може да се окаже, че системата прави повече пари в чужбина и поддръжката в България излиза безплатно.
        Научните изследвания ще могат да се правят светкавично, защото статистиката в системата ще толкова много и на толкова стотици пластове ще може да се разреже, че ще е въпрос на няколко клика. А тогава, когато статистика за дадено нещо липсва, веднага системата може да се доработи, новото нещо да се интегрира и само след месец да имаме статистически значими резултати обхващащи цялото население на България и то с минимална инвестиция.
        Представете си, че такава система се продаде на повечето държави в ЕС. Статистиката за лекарства, заболявания и тн ще обхваща милиони хора от десетки държави и ще може да се реагира моментално. Представете си каква щеше да е реакцията на ЕС в ситуация на пандемия като сегашната, ако имаше в реално време информация за всички болни във всички страни на ЕС. Съвсем друго щеше да е, нали?
        В тази система ще може да се дигитализират и профилите на болниците. В профила на всяка болница ще пише всички лекари, които работят там, всички процедури и техните цени, ще пише колко лега за интензивно имат, колко дефибрилатора, колко маски, колко костюма, колко всичко. Всичката нова стока се заприходява в складове и се изписва от складовете по подобие на складов софтуер. Знае се колко спринцовки са поръчани, колко са вкарани в склад, колко са изписани за кардиология, за травматология и тн. Няма да има случки като сега да се оказва, че болници нямат маски, нямат костюми, нямат интензивни легла.
        Ще се знае колко човека липсват в системата общо и къде са тези липси – 1500 сестри, 200 анестезиолога и тн.
        Ще се знае кой лекар какви процедури е правил – от личните до лекарите в болниците. Така ще се прекъснат кражби и фалшиви надписвания на здравни пътеки по болниците.
        Тъй като всички снимки от рентген ще са в досието на гражданина и ще може да се провери със задна дата всичко, няма да има случки като лекаря в Пловдив, който поставяше стентове на здрави сърца. И още мнооооого добрини ще ни се случат, ако дигитализираме. А тук говорим само за здравеопазване. Представете си какво ще стане ако се дигитализират още сфери.
        Много важно е да се намери и баланс за частните фирми. Реално около това нещо да се даде възможност на много бизнеси да се включат – в изграждане, в поддръжка, в подобряване. Представете си, че дадена болница иска да си добави дадена функция, която е тясно специализирана за нея, към софтуера. Избира си софтуерна фирма, фирмата прави допълнителна програма, която да се интегрира към цялото нещо и го продава на болницата. После този вече разработен продукт, може да го продаде на друга болница, ако има търсене и тн. Така ще се създаде и работа за много частни фирми и няма всичко да се централизира в държавата, което ще развие и икономиката и частния бизнес.
        КОЛКО ЩЕ СТРУВА? много пъти по-малко отколкото правителството похарчи за така нареченото “саниране”, което е поне 2 милиарда лева до момента. Софтуера, който описах ще струва много пъти по-малко пари.

      • Иван Димитров каза:

        Помислете и за системата за спешната помощ, която ще знае точно при кого отива, ако човека, който се обажда може да каже точните имена или даден код. Разбира се, ако станете свидетел на катастрофа и просто се обадите на 112 това няма как да стане, но ако имате близък вкъщи, който познавате и искате линейка, тогава това може да стане и хората от линейката ще знаят досието на пациента преди да са го видели и ще са много по-подготвени.
        В Израел имат система от доброволци, които са по райони и реагират за 3 минути на спешни повиквания. Тази обща система може да интегрира и такава функция. Как ще стане?
        Първо даваме възможност на всички желаещи да станат доброволци. Тези доброволци преминават през обучение за първа помощ. В София във всеки голям квартал ще има по минимум 30-40 човека, които ще се запишат доброволци, това съм напълно убеден. Тези хора се придвижват с моторчета скутери, на които има чанта с най-важните неща за спешна помощ. Прибира се човека Х от работа, взема си душ и решава, че тая вечер ще е доброволец, защото не е пил и е готов. Влиза в системата, където има профил и посочва, че е онлайн и е на линия. Започва да чака. След 15 мин в 112 се получава сигнал за сърдечен удар на човек на даден адрес. Пращат линейка от 112 и гледат кой е най-близкия чакащ доброволец. Пускат му сигнал. Той чака готов. Скача на мотора и отива на адреса след 4 мин, защото доброволците обслужват райони близки до техните собствени адреси в квартала. Доброволеца реално минава 3 улици с моторчето и е на адреса, където прилага първа помощ докато дойде линейка. Тези златни минути могат да спасят живот. Доброволеца няма проблем със задръствания, защото се движи в квартала си и е с моторче и познава перфектно района. В момента в България се прави нещо подобно, но то може да се разшири до това, което описах и което също не е нова практика, а се прилага в Израел от години. Това цялото нещо може да се централизира в тази обща система за дигитално здравеопазване, където и пациенти и доброволци ще имат досиета.
        Представете си, че е нужно кръводаряване. Пуска се сигнал на всички с дадена кръвна група, че могат да дарят за човека Х. Няма фейсбук, няма медии, няма бавене. В момента, в който има нужда от кръв, всеки който е от точната група ще знае, че може да дари и ако има възможност гледа в коя болница да отиде, отива и дарява.
        Както казах възможностите са безкрайни и тази система с годините и с опита ще става само по-добра и по-ефективна.

  • Иван Димитров каза:

    Здравейте! Тук искам да добавя още една полза към дигитализацията на здравеопазването и тя е следене в реално време за свободни легла в различните болници. Проблемите в ковид пандемията, които бяха свързани с липса на легла и болни трябваше да бъдат прехвърляни от болница в болница доокато бъдат приети могат да изчезнат, ако има по-добра координация и пише в реално време къде и колко легла има. Това с дигиталната система лесно ще се случи.
    За щастие в момента дигитализацията на здравеопазването май я задвижиха. Може би най-важното нещо, скоето трябва да се започне е дигиталната идентификация. ТОест да можеш да доказваш, че си ти. Без това нищо дигитално не може да стане и сега като гледам са го задвижили.
    Иначе ползите са страшно много – от запазване на часове и липса на стрес до по-високо качество на услугите. Има много статии в интернет, които могат пишат за тези неща. Тук има още – https://issuu.com/ivandimitrov88/docs/5_polzi_ot_digitalno_zdraveopazvane.
    Единствения проблем, който засега се откроява е сигурността на данните, но честно казано когато знам колко банкови сметки са източени през годините и какъв процент са те от общия, не се притеснявам много. Ако се прилагат същите нива на сигурност като за парите едва ли ще има проблем. Все пак дигитализацията на банките е много голяма от много години и ние не се притесняваме особено, въпреки че парите ни са дигитални и само от време на време ходим на банкомати да ги обръщаме кеш.

  • Иван Димитров каза:

    Здравейте! Темата продължава да се развива. От министерствата твърдят, че работят по въпроса здраво – https://www.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/-digitalizaciiata-sledvashtata-stypka-kym-novo-kachestvo-na-zdravnite-uslugi-352347/
    Нещата, които описват много препокриват, това което сме си писали тук.
    Вече има и много системи, които които предлагат и прегледи от разстояние, дигитални консултации с лекари, дигитални консултации с чат ботове (това е изключително полезно), лесен достъп до много лекари. Супердок са най-големата такава фирма, Здравочник са другите. Реално половината неща описани горе бизнеса ги е направил, а другата половина държавата обещава да ги направи и работи по тях.

Коментирай